9 januari 2008: Marketing & Wijn



Ook de penningmeester mag al eens een degustatie organiseren en diens idee om eens iets te doen rond marketing en wijn werd dan ook op instemmend gebrom onthaald. Dat dit geen gemakkelijk thema was, daar kwam ie pas later achter...
We proefden twee schuimwijnen, een champagne, zes witte en zes rode.

Martini Brut, Vino Spumante di Qualita: Hopla, direct met het zware marketing geschut erop ! De marketing-machine van martini mikt op de jongerenmarkt met deze schuimwijn en wat moet je daar als wijnliefhebber nu van denken ? Beter dan dat ze dat doen met breezer's zeker ? Maar plotseling lijkt zelfs Jacob's Creek een terroir-wijn... In de neus vonden we gist, medicijnen, zalf en bloemen. De mond was fris en floraal en pas na het opwarmen werd hij flets en te zoet. Koud gedronken is hij voor jonge mensen zonder wijnervaring dan ook best te pruimen, maar geef me in dit segment toch maar Jacob's Creek. 6,99 euro, Delhaize.

Freixenet, Cordon Negro, Cava: Freixenet en Codorniu zijn de grootste Cava producenten van Spanje, de eerste eerder export-gericht, de tweede eerder groot in het binnenland. Persoonlijk was ik altijd een Codorniu-man en ook deze fles viel tegen (te erg tegen eigenlijk, dus misschien een bewaarprobleem). Fijn en enthousiast parelend maar met het aroma van een oud, uitgedroogd citroentje. In de mond viel eigenlijk alleen de bittere afdronk op. 7,9 euro.

Brut Impérial, Moët & Chandon: Als er één regio is die qua marketing een voorbeeld mag stellen dan is het wel champagne en in de Top 100 van Global Brands komt maar één wijnmerk voor: het deze dus, op de 92e plaats (in 2006). Deze fles is de basiscuvée, een echte blend dus, van ongeveer 200 verschillende cru's en de drie klassieke rassen. In de neus (de fles was te koud) eerst alleen gist en gele appel, maar even later kwam daar het typische broodkruim en toast bij. In de mond was hij fris, complex, fruitig en toasty, lekker en verleidelijk en dus alles wat je van een champagne verwacht. Maar hij kostte wel 28,65 euro... ♥

Leeuwin Art Series, Riesling 2003: Toen men ook in de Nieuwe Wereld goede wijn begon te maken bleek de band met marketing veel vlotter te gaan. Al snel doken dan ook domeinen op die op vele vlakken actief waren: een restaurant, een hotel, catering voor huwelijken, events, kuuroorden en zelfs popconcerten. Leeuwin was één van de eerste en bleef tegelijk ook goede wijn maken, met vooral zijn Art Series als topper. Wij proefden één van de goedkoopste. Schitterende lichtgele kleur. In de neus limoen en stevige petrol. In de mond omgekeerd, met de petrol eerst en dan de limoen. Een vettige, volle en ronde wijn met een excellente afdronk (pompelmoes). Heel lekker, maar voor de echte rieslinger net iets te kort: it lacks the twang!! 11,53 euro. ♥(♥);

San Valentin, Torres, DO Catalunya, 2006: Met zijn 1300ha wijngaard is Torres één van de Europese giganten in wijn. Het belang van marketing werd hier al erg vroeg ingeschat en wie kent er niet de fameuze flessen Sangre de Toro ? Ook hier de link naar toerisme en cultuur maar net als de website doet het vandaag allemaal wat ouderwets aan. Deze 100% parellada was misschien niet echt het beste wat Torres te bieden had in onze prijsklasse. In de neus snoep en bloemen en dat ging wel maar in de mond halfzoet en wat wak. Een jong publiek kan dit misschien wel appreciëren, maar dan moeten ze toch iets doen aan hun...juist, marketing; 6,29 euro.

Perle Blanche, Christian Lauverjat, Sancerre, 2006: En dit is dan het Franse idee van marketing: een blauwe fles (die dan nog eens 3 euro duurder is dan de gewone). En er dan niet aan uit kunnen dat dat niet werkt...Godzijdank kon de wijn zelf er mee door: gmaakt van erg oude (55jaar) stokken; mooie gele kleur; in de neus lekker vers en zuiver fruit; in de mond rond, lekker, zeer fruitig, miste echter zuren en was daardoor wat plat. Wel lekker maar een wijn voor bij kip en niet bij vis en een beetje a-typisch eigenlijk. In Frankrijk noemt men dat een vin qui a du personnalité. 9 euro in 't groen, 12 euro in 't blauw. (♥)

Chardonnay Blauw, Wijnkasteel Genoelselderen, 2002: Goede marketing hier ! Het is me echter nog niet gelukt om er ook goede wijn van te drinken. Onze fles was ondrinkbaar geworden, waarschijnlijk een fout en dus onbeoordeelbaar.

Cuvée Guédelon, Maria Cuny, Bourgogne-Vézelay, 2004: Als je de pech hebt om in een kleine appellation als Vézelay te zitten is het natuurlijk vechten met weinig middelen, maar Maria doet dat niet slecht (zie de website). De wijn zelf viel slecht na de vorige. In de neus talk en een beetje wit fruit. In de mond hoekig en boterig en spijtig genoeg ook wat vlak. We waren er niet wild van.

Celeste, Torres, Ribera del Duero, 2005: 100% tinta fino of tempranillo. Mooi etiket. Tamelijk donker en geconcentreerd. In de neus vooral zwarte bessen en peper, nog wat gesloten. In de mond rond, mollig, nog een beetje té overheersend hout. Redelijke afdronk. Nog jong, wordt waarschijnlijk best wel goed als dat hout wat versmelt. Goed gestructureerd. 13,99 euro. ♥(♥)

Chateau d'Eck, Pessac-Léognan, 2004: Net zoals voor boeken werden er ook voor wijn aankoopclubs opgericht. De oudste hiervan is de Savour Club die al sinds 1964 wijnen selecteert en aanbiedt aan zijn leden. Deze fles komt uit hun gamma. Twijgjes, getoaste eik, mooi fruit, vlierbes, cacao, tabak; in de mond zacht en een typische pessac met fluwelen tannines en een leuke finish en afdronk. 14,5 euro. ♥♥

Villa Antinori, Antinori, Toscana IGT, 2003: Veel van wat de Nieuwe Wereld domeinen vandag doen komt eigenlijk uit Italië en de Antinori's waren één van de eersten. Constante kwaliteit, goede marketing en genoeg kennis en potentieel om ook echte toppers te maken. In de neus kersen met takjes, heel viriel, mest ook; veel volume, veel extractie, erg krachtig na de Pessac; stevige tannines die zelfs wat droogtrekkend zijn. 14,9 euro. ♥(♥)

Leeuwin Estate, Celebratory Blend, Shiraz, 2005: Ook onder de Belgische wijnhandelaars zijn er die hun marketing uitstekend beheersen: Ad Bibendum is er daar één van, misschien wel de beste op dit vlak (en met uitstekende wijnen overigens). Deze fles had mooi fruit, een beetje timide misschien. In de mond zwoel, rijp fruit, rijk en mooi, voor de shiraz liefhebber een aanrader. Mooie afdronk ook. 18,09 euro. ♥♥(♥)

Conclusie: Voor één keer eens niet de mijne, maar die van Harold Hamersma uit Het Parool: "Wonderlijk, dat een consumentenproduct waar wereldwijd jaarlijks miljarden in omgaan, wordt verkocht als een halffabrikaat. Af en toe een nieuw etiketje op een fles plakken is veelal de maximale marketinginspanning die een producent zich getroost."